روزنامه گیلان امروز

روزنامه جامعه مدنی صبح گیلان

روزنامه گیلان امروز

روزنامه جامعه مدنی صبح گیلان

صفحه ۸ - ۲/۲/۸۷

صفحه 8 - 2/2/87

 

سخنگوی وزارت امور خارجه:

11‌سپتامبر یک حادثه مشکوک است‌

بخش سیاسی- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست ایران‌هراسی از سوی آمریکا دنبال می‌شود؛ در حالی که تمام آن چه در عراق وجود دارد نتیجه‌ی عملکرد نادرست آمریکاست که می‌خواهند آن را به ایران نسبت دهند.

به گزارش ایسنا، سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان یک‌شنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره سفر معاون البرادعی به ایران، گفت: هاینونن فردا در چارچوب همکاری ایران و آژانس در راس هیاتی به ایران سفر می‌کند.

غ‌محور سفر هاینونن مطالعات ادعایی نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سفر و ملاقات‌ها برای بررسی موضوع مطالعات ادعایی است؟ با بیان این که سفر معاون البرادعی در امور پادمان‌ها سفری عادی است، اظهار کرد: درباره مطالعات ادعایی در چارچوب مدالیته پس از پاسخ به مسائل باقی مانده آن چه در خصوص مطالعات ادعایی مطرح شد را پاسخ دادیم. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، تاکید کرد: محور سفر هاینونن همکاری‌های میان تهران و آژانس است. حسینی درباره زمان گفت‌وگوهای ایران و آمریکا بر سر عراق، گفت: زمان آن هنوز قطعی نشده است. او در خصوص بسته‌ی پیشنهادی که از سوی وزیر امور خارجه اعلام شده است، اظهار کرد: درباره‌ی بسته جز آن چه آقای متکی توضیح داده مطلب جدیدی ندارم. وی با اشاره به تحریم کالاهای دانمارکی از سوی کشورهای اسلامی در مقابل اهانت‌های این کشور به اسلام و واکنش وزیر خارجه این کشور به این مساله تصریح کرد: متاسفانه با اصرار رسانه‌های غربی از جمله کشور دانمارک درباره اهانت‌هایی که به دین اسلام و مقدسات مسلمانان صورت گرفته است، این ذهنیت در بین ملت‌های اسلامی شکل گرفته که برخی کشورهای غربی عزم جدی برای مقابله با اهانت‌ها ندارند. بنابراین برخی کشورهای اسلامی تصمیم گرفتند کالاهای این کشورها را تحریم کنند. اگر اهانت به دین اسلام ادامه یابد این گونه اقدامات ملت‌های مسلمان هم گسترش می‌یابد و ممکن است ابعاد فرهنگی اجتماعی نیز به خود بگیرد.

او درباره درخواست اتحادیه اروپا برای پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی هسته‌یی اظهار کرد: تمام اقداماتی که در نیروگاه بوشهر صورت می‌گیرد، زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و به لحاظ ایمنی هم تمامی مسایلی که مورد توصیه آژانس بوده است از سوی ایران رعایت شده است، هم‌چنین ایران عضو کنوانسیون‌های اعلام فوری حوادث هسته‌یی است. وی در خصوص اجلاس همسایگان عراق در کویت و این که گفته می‌شود حضور رایس این اجلاس را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، گفت: در حاشیه‌ی دو اجلاس گذشته ملاقات‌های زیادی با همسایگان عربی و غیر عربی و همسایگان صورت گرفت و در تمام این ملاقات‌ها بر نقش مثبت و سازنده ایران در عراق تاکید شد. اگر چه برخی کشورها تلاش دارند ایران را به برخی موارد متهم کنند اما این‌بار هم موفق نخواهند شد. در تمام جلسات با کشورهای همسایه آن‌ها را تشویق کردیم که فعالیت مناسب‌تری در عراق داشته باشند از جمله آن که سفارت‌خانه‌های خود را بازگشایی کنند و از فرآیند سیاسی در آن کشور حمایت کنند. هم‌چنین پیشنهادات ایران برای تقویت امنیت و ثبات در عراق مورد استقبال این کشورها قرار گرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام تحریم‌های بیش‌تر در زمینه گاز مایع ایران از سوی نخست وزیر انگلیس و این که آیا نباید با انگلیس همان‌گونه که با آمریکا ترک مراوده کردیم ارتباطمان را قطع کنیم؟ اظهار کرد: بنای دستگاه دیپلماسی کشور قطع رابطه با کشورها نیست؛ بلکه ادامه رابطه و در پرتوی آن تلاش برای تصحیح رویکردهای سیاسی میان کشورهاست. امیدواریم با توجه به اهمیت عقلانیت در سیاست خارجی و واقع‌گرایی کشورهایی که تاکنون نسبت به ایران سیاست مناسبی نداشته‌اند، این کشورها سیاست درستی را در پیش گیرند. حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری که فعالیت‌های وزارت امور خارجه را درباره دستگیری نصرت الله تاجیک بسیار محدود عنوان کرد اظهار کرد: به محض این که وزارت امور خارجه از بازداشت ایشان آگاه شد، کمیته‌ای در معاونت اروپا - آمریکای وزارت امور خارجه تشکیل شد و هیاتی از ایران به انگلیس رفت و با سپردن وثیقه سنگین مقدمات آزادی ایشان را فراهم کردیم. هم‌چنین با وجود مخالفت انگلیسی‌ها، ملاقات‌های زیادی با مسوولان ذی‌ربط در انگلیس صورت گرفت و نیز سفیر ایران در انگلیس ملاقات‌هایی را داشت و در تهران نیز با سفیر انگلیس ملاقات‌هایی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بهتر است انگلیس بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از آمریکا مقدمات آزادی ایشان را فراهم کند زیرا هر گونه خسارت مادی و معنوی وارده به ایشان به عهده‌ی دولت انگلیس است. اتهاماتی که علیه ایشان صورت گرفته واهی بوده است، اما متاسفانه فشارهای آمریکا بر دولت انگلیس و برخی مسوولان که دستی در این پرونده داشته‌اند باعث شده پرونده تا این جا کشیده شود. در عین حال ما اقدامات خود را ادامه می‌دهیم.

او درباره‌ی همسو شدن القاعده و آمریکا، گفت: در برخی رسانه‌ها این مسئله مطرح شد و اخباری مبهم نیز منتشر شده است؛ بنابراین تا اصل این خبر مشخص نشود، قابل ارزیابی نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره‌ی تلاش کارتر برای دیدار با مسوولان حماس، گفت: تلاش‌های صورت گرفته به تصمیم اعضای جنبش حماس برمی‌گردد و برای رساندن پیام و مواضع خود در قبال قضیه‌ی فلسطین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره فعالیت‌های فرهنگی ایران در باغ منچستر در لندن، گفت: فعالیت‌های فرهنگی در این باغ با هماهنگی مسوولان ذی‌ربط انگلیس صورت می‌گیرد. همان‌طور که فعالیت‌های فرهنگی از سوی سفارت انگلیس در تهران در باغ قلهک در چارچوب قانون و هماهنگی وزارت خارجه ایران صورت می‌گیرد.

اجازه‌ دهید بسته‌ی پیشنهادی فعلا بسته بماند

حسینی در خصوص بسته‌ی پیشنهادی ایران و این که آیا قرار است این بسته به 5 + 1 داده شود یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آیا در همین زمینه بسته‌ای قرار است به معاون البرادعی در گفت‌وگوهای فردا ارایه شود، گفت: در مورد بسته‌ی پیشنهادی اجازه دهید موضوع فعلا بسته بماند تا زمانش برسد. در مورد سفر هاینونن همان طور نیز که گفتم در چارچوب همکاری‌های طرفین است و با توجه به همکاری تنگاتنگ ایران و آژانس طبیعی است که این ملاقات‌ها صورت بگیرد. حسینی درباره اظهارات البرادعی مبنی بر این که پیشرفت‌های هسته‌یی ایران کند شده است، گفت: پیشرفت‌ها و فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌یی ایران در چارچوب مشخص آغاز و ادامه می‌یابد.

غفعالیت‌های صلح‌آمیز آینده ایران هم‌چنان پاک خواهد بود

وی در خصوص ارزیابی ایران از نشست کشورهای 5 + 1 در شانگهای، گفت: بر اساس اظهارنظراتی که صورت گرفته است، به نظر می‌رسد این نشست نتایج عینی خاصی نداشته است. مسوولان چینی قبل و بعد از نشست تاکید کردند و از سایر کشورهای 5 + 1 دعوت کردند که گفت‌وگوها ادامه یابد و با توجه به واقعیت هسته‌یی ایران تصمیم بگیرند. حسینی ادامه داد: آن چه ما تاکید کرده‌ایم این است که فعالیت‌های مسالمت‌آمیز ایران در گذشته و حال به تایید آژانس رسیده است و فعالیت‌های صلح‌آمیز آینده هم‌چنان پاک خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات نخست‌وزیر انگلیس و بوش برای تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران و آن چه درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌یی ایران اظهار کرده‌اند، گفت: موضوعی که از سوی نخست‌وزیر انگلیس و بوش شنیدیم منطبق با واقعیات فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران و گزارش‌های فنی و حقوقی آژانس نیست؛ بلکه اتهاماتی بی‌پایه و اساس است. او تاکید کرد: ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز خود را در چارچوبNPT  ادامه می‌دهد و هیچ قانونی تا زمانی که این فعالیت‌ها مسالمت‌آمیز است ما را از انجام آن‌ها باز نمی‌دارد.

آمریکا در سیاست ایران‌هراسی توفیقی نداشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایسنا درباره اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که عراق باید به کشورهای عربی نزدیک شود و از ایران پارسی دور شود، گفت: این اظهارات جدید نیست. سیاست ایران‌هراسی از سوی آمریکا دنبال می‌شود. در حالی که تمام آنچه در عراق وجود دارد نتیجه‌ی عملکرد نادرست آمریکاست که می‌خواهند آن را به ایران نسبت دهند؛ اما ارزیابی‌های ما در دیدارهایی که با مسوولان کشورهای منطقه داشته‌ایم نشان می‌دهد که آمریکا در این سیاست توفیقی نداشته است. حسینی گفت: مشکل اصلی عراق اشغالگری و تروریسم است. وی درباره اظهارات رایس، گفت: گروه‌های ترور در عراق را آمریکا بهتر از هر کس می‌شناسد و می‌داند که مورد حمایت سیاسی و مالی چه کسانی هستند و چگونه شکل گرفته‌اند و در داخل عراق تقویت شده‌اند.

غحادثه‌ی 11 سپتامبر ابهامات فراوانی دارد

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره‌ی سیاست رسمی ایران درباره‌ی حادثه‌ی 11 سپتامبر و این که رییس جمهور اخیرا در یک سخنرانی خود این حادثه را مشکوک دانسته است، می‌پرسید، گفت: درباره‌ی این واقعه تا زمانی که تمامی ابعاد آن آشکار نشود به اعتقاد ما یک حادثه مشکوک است و به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران که از نزدیک این قضیه را دنبال کرده‌اند معتقدند که ابعادی از آن هم‌چنان پنهان مانده است. به عقیده‌ی ما حادثه‌ی 11 سپتامبر اقدامی است که ابهامات فراوانی دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره‌ی دیدار منافقین با سازمان سیا، گفت: از این مساله ارزیابی خاصی ندارم. در عین حال دیدارهایی در عراق و خارج عراق بین ماموران آمریکایی و گروهک منافقین وجود داشته است. هم‌چنین دیدارهایی با بعضی از عناصر تروریستی در عراق هم صورت گرفته است که برای مختل کردن امنیت مناطق مرزی ایران و ترکیه بوده است.

 

 

الیاس حضرتی:

احمدی نژاد مسئول همه اشتباهات و ناکامی‌ها است

بخش سیاسی- یک کاندیدای اصلاح طلب گفت: شخص احمدی نژاد مسئول همه اشتباهات و ناکامی‌ها است و تقصیر مجلس نیز همراهی با دولت است.

به گزارش فارس، در کنفرانس خبری ستاد انتخابات اصلاح طلبان که قبل از ظهر دیروز برگزار شد، الیاس حضرتی افزود: در کشور ما باب شده است که بجای پاسخگویی به افکار عمومی مشکلات را به گردن دیگری بیاندازند. یک روز می‌گویند عامل قطع گاز ترکمنستان عده‌ای در داخل کشور هستند و روز دیگر ادعاهای تازه. من فکر می‌کنم مقصر اصلی احمدی نژاد است که نه تیم قدرتمندی دارد و نه مسائل جهانی را درک می‌کند. حضرتی در ادامه افزود: در طول این سال ها تنها شاهد تغییر وزراء، مدیران بانک‌ها و استاندارها هستیم، در حالی که رئیس جمهور خود این مسئولان را منصوب کرد و دوباره آنها را تغییر می‌دهد و پس از چندی می‌گوید باندی در درون دولت است. در این سال‌ها جز اخلال در اقتصاد کشور شاهد هیچ چیز دیگری نبودیم.

وی افزود: شخص احمدی نژاد مسئول همه اشتباهات و ناکامی‌ها است و تقصیر مجلس نیز همراهی با دولت است. وقتی یک بودجه یک صفحه‌ای به مجلس می‌دهد و مجلس آنرا تصویب می‌کند نشان می‌دهد که مجلس نیز مقصر است.

خبرنگاری از الیاس حضرتی در خصوص اظهارات روز گذشته فومنی مبنی بر تهدید به قتل وی سوال کرد که وی در پاسخ گفت: بعید می‌دانم که کسی ایشان را تهدید کرده باشد. فضای اصلاح طلبی متضاد این سخن‌ها است. خبرنگار دیگری از محمد صدر در خصوص تعامل اصلاح طلبان با دولت در مجلس هشتم و عملکرد دولت نهم در سیاست خارجی سوال کرد که وی در پاسخ گفت: سیاست دولت نهم جنجالی و مضر برای منافع کشور و نظام است. صدر در ادامه پاسخ خود گفت: احمدی نژاد به امارات سفر کرد، به کشوری که به تمامیت ارضی ایران نظر سوء دارد. هیچگاه رئیس جمهور به عنوان سمبل کشور و حافظ مرزهای کشور نمی‌تواند بدون توجه به این قضایا و بی‌تفاوت سفر کند. پس از بازگشت وی نیز امارات بر ادعاهای خود پافشاری کرد. وی افزود: شرکت احمدی نژاد در نشست شورای همکاری‌های خلیج فارس نیز اشتباه دیگری است، بلافاصله پس از نطق احمدی نژاد دبیرکل این شورا نیز در یک کنفرانس خبری گفت که به هیچ کدام از ایده‌های احمدی نژاد اهمیت نمی‌دهیم تا زمانی که مسئله جزایر سه گانه حل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد